Hyvä työkaveruus
Teksti: Pirten työterveyspsykologi Mari Salo-Koskinen
Hyvä työkaveruus – sanahelinää vai oikeasti mahdollista?
Omassa työssäni eri ammattialojen ihmisten kanssa kuulen usein, että hyvät työkaverit auttavat jaksamaan silloin, kun työn olosuhteet ovat muuten vaikeat. ”Hakisin toista työpaikkaa, jos ei olisi näin hyviä työkavereita”, on usein lausuttu työhuoneessani. Hyvä työkaveri tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Pysähdyin miettimään asiaa näin työterveyspsykologin näkökulmasta.
Kaiken kivijalkana on, että tekee työssä oman osuutensa riittävän hyvin ja kantaa siitä vastuun. Se on koko työryhmän ja työpaikan yhteinen etu. Avun pyytäminen tarvittaessa ei ole kulttuurissamme helpoin laji. Itse pärjäämisen historia on täällä vankka. Hyvä työkaveri kuitenkin pyytää apua ja vastavuoroisesti antaa sitä toisille työtilanteen niin salliessa sen sijaan, että tehtävät jäisivät jumiin haitaten kokonaisuuden edistymistä. On viisasta kertoa, jos ei osaa tai ehdi
määräaikaan mennessä, vaikka se on meille kaikille epämukavuusalueella.
Työyhteisössä vuorovaikutus on joskus hankalaa syystä tai toisesta. Se riittää, että pystytään puhumaan asiallisesti ja rakentavasti toisten kanssa työn tekemiseen liittyvistä asioista, vaikka ei esimerkiksi pitäisi lainkaan kyseisestä työkaverista. Kaikki muu on ylimääräistä hyvää. Työyhteisön toiminta on aina vastavuoroista. Kaikki osapuolet vaikuttavat yhteistyön sujumiseen ja ilmapiiriin. Jokaisen osuus on tärkeä.
Hyvä työkaveri ei usko mahdollisia kielteisiä ennakkopuheita, kun tiimiin on tulossa uusi työkaveri. Anna jokaisen itse näyttää omilla teoillaan kuka ja millainen hän on, vaikka edellisen työpaikan työntekijä sanoisi, että ”se on sitten hankala tyyppi”. Tuo ei ole naulittu totuus kyseisestä ihmisestä. Olosuhteet ovat voineet vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä.
– Pirten työterveyspsykologi Mari Salo-Koskinen
Toisia kannattaa kehua myös selän takana, mutta kielteisestä puhumisesta voi käynnistyä pitkä ja monimutkainen ongelmien kierre. Työyhteisöongelmat usein alkavat väärinkäsityksestä. Stressaantuneena olemme alttiita sanomaan toisille asioita terävästi tai muuten ikävään sävyyn. Aikalisän ottamista kannattaa harjoitella tällaisia tilanteita varten,
ettei laukaise toiselle heti ensimmäistä mieleen tullutta ajatustaan.
Hyvä työkaveri antaa myös toisten itse päättää, mitä ja kuinka paljon hän kertoo työpaikalla henkilökohtaisista asioistaan. Monesti ei näy päällepäin mitä työkaverille tai esihenkilölle kuuluu. Hyvä työkaveri haluaa suhtautua toisiin hyväksyvästi, koska olemme kuitenkin loppujen lopuksi samalla viivalla tässä elämässä.
Tärkeintä on se, miten suhtaudumme toisiimme.
Seuraa Pirteä somessa!
Pirten somekanavien kautta saat monipuolisia työhyvinvointivinkkejä ja kuulet työterveyden uutiset ensimmäisenä.