Lääkärichat ja hoitajachat
Asioi nopeasti ilman ajanvarausta, paikasta riippumatta
Miksi odotella turhaan, jos asian voi hoitaa suoraan ilman ajanvarausta, jonottelua tai matkustamista vastaanotolle? OmaPirten lääkäri- ja hoitajachattien kautta moni asia hoituu kätevästi suoraan kotoa tai työpaikalta.
Chat-viestien lisäksi palvelussa voi lähettää kuvia tai videotiedostoja asioinnin sujuvoittamiseksi. Chatit eivät sovi vakavien oireiden hoitoon, eikä oireiden hoitoon, jotka vaativat tutkimista vastaanotolla. Chat-vastaanoton perusteella asiakas voidaan kuitenkin edelleenohjata juuri oikealle lähivastaanotolle, joten suosittelemme lämpimästi kokeilemaan chat-asiointia!
Varmista ennen chatin käyttöä työnantajaltasi, kuuluuko palvelu yrityksen työterveyssopimukseen.
Ota käyttöön OmaPirte-sovelluksen pikatunniste!
OmaPirte-sovelluksen pikatunnisteella tarkoitetaan kirjautumista nopeuttavaa nelinumeroista PIN-koodia tai biometristä varmennetta eli laitekohtaista kasvojen tai sormenjäljen tunnistusta.
Jos et ole ottanut pikatunnistetta käyttöön ensimmäisellä käyttökerralla, ei hätää! Poista sovellus ja lataa se uudelleen, niin pääset asettamaan henkilökohtaisen pikatunnisteen ja käyttämään OmaPirten entistäkin näppärämmin.
Lääkärichat
Avoinna:
ma-pe klo 8-18.30
la 10-16.30
su 10-15.30
Viesteihin vastataan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään tunnin kuluessa.
Lääkärichatissa hoituvat kätevästi esimerkiksi:
- Allergiaoireet
- Ihottumat
- Virtsatieinfektiot
- Silmätulehdus
- Kynnenvierustulehdus
- Lievät tapaturmat
- Lähetteet (esim. laboratorio, muut asiantuntijat)
- Reseptiuusinnat*
* Lääkäri arvioi erikseen ja yksilöllisesti jokaisen asiakkaan tilanteen ja mahdollisuuden hoitaa asiakkaan asia etänä. Tarvittaessa ohjaamme Sinut lähivastaanotolle.
Huomioithan, että palvelu ei sovellu vakavien sairastumisten hoitoon eikä keskushermostoon vaikuttavien kipulääkkeiden tai rauhoittavien lääkkeiden määräämiseen (esim. uni-, psyyken- tai vahvat särkylääkkeet). Lisäksi esimerkiksi korvatulehdukseen tai poskiontelotulehdukseen ei voi määrätä antibiootteja chatin kautta. Emme laadi chatissa lähetteitä erikoissairaanhoitoon. Emme voi myöskään jatkaa yli 10 päivää kestäneitä sairauslomia chatin kautta. Varaa ko. asioissa lähi-, puhelin- tai videovastaanottoaika suoraan hoitavalle lääkärillesi.
Hoitajachat
Avoinna:
ma-pe klo 8-16.00
la 10-16.00
su 10-15.00
Mahdollisista poikkeavista aukioloajoista on sovittu erikseen työnantajan kanssa.
Viesteihin vastataan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään puolen tunnin kuluessa.
Hoitajachatissa hoituvat kätevästi esimerkiksi:
- Hoidon tarpeen arvio, tarvittaessa ohjaus eteenpäin
- Ohjaus, neuvonta, kohdennetut kotihoito-ohjeet
- Flunssaoireet ja kuume
- Kurkkukipu
- Allergiaoireet
- Ihottumat
- Vatsaoireet (esim. vatsatauti, ripuli)
- Rokotukset
Hoitajachat ei sovellu reseptien uusimiseen. Mikäli tarvitset vain vastaanottoajan ilman ohjausta ja neuvontaa, teethän ajanvarauksen ensisijaisesti verkkoajanvarauksemme kautta tai puhelimitse numerosta 03 5656 4600.
Miten lääkärichat ja hoitajachat toimivat?
1. OmaPirte-palvelua voit käyttää joko mobiilisovelluksena tai laitteesi selaimella osoitteessa omapirte.fi. Mikäli käytät palvelun selainversiota, suosittelemme ensisijaisesti Chrome-selainta. Applen mobiililaitteille suosittelemme Safari-selainta.
2. Kirjaudu sisään. Mobiilisovellukseen kirjautuminen tapahtuu ensimmäisellä käyttökerralla pankkitunnuksesi tai mobiilivarmenteen avulla. Jatkossa voit kirjautua sovellukseen itse asettamallasi nelinumeroisella koodilla tai sormenjälkitunnistuksella. Selainversioon kirjaudutaan aina pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
3. Kirjauduttuasi valitse Keskustelut-osiosta ”Aloita uusi hoitaja- tai lääkärichat”.
4. Valitse ensin asioitko yksityis- vai työterveysasiakkaana. Tämän jälkeen voi valita joko lääkäri- tai hoitajachatin.
5. Seuraavaksi avautuu esitietokysely, johon huolellisesti vastaamalla sujuvoitat asiointiasi. Tämän jälkeen keskustelu avautuu. Voit halutessasi lisätä keskusteluun kuvia ja videotiedostoja. Asiantuntija kysyy tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, antaa neuvoja ja hoito-ohjeet sekä ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
6. Keskustelun päätteeksi kirjaa itsesi ulos oikeasta yläkulmasta.
Chat-ohjeita asiakkaalle
Chatissa asioiminen hoituu sujuvimmin, kun kerrot heti aloitusviestissäsi seuraavat asiat:
-
- Mistä kysymys? Minkälaista apua tarvitset?
- Mikäli olet sairaana, koska oireet ovat alkaneet? Millaisia oireesi ovat? Lähetä tarvittaessa kuva- ja videotiedostoja.
- Tarvitsetko sairaslomaa?
- Mikäli asia koskee lääkkeitä, kerrothan mahdollisista rajoituksista niiden suhteen (perussairaudet, allergiat, raskaus).
- Mikäli haluat uusia lääkkeen, kerro lääkkeen nimi, vahvuus ja käytössä oleva annos.
Video: Näin toimivat OmaPirten lääkärichat ja hoitajachat
Ongelmia OmaPirteen kirjautumisessa?
Jos et pääse kirjautumaan OmaPirteen, syynä voi olla…
…muutos työsuhteessasi, kuten määräaikaisen työsuhteen päättyminen ja uuden työsopimuksen voimaantulo.
➡ Ota tässä tapauksessa yhteyttä esihenkilöösi. Esihenkilösi varmistaa, että työterveyshuolto on saanut ajantasaisen tiedon työsuhteestasi.
…häiriö omassa pankissasi.
➡ Yritä kirjautumista myöhemmin uudelleen.
…järjestelmäpäivitys OmaPirtessä.
➡ Palvelu saattaa olla ajoittain hetkellisesti pois käytöstä järjestelmäpäivityksen vuoksi. Tiedotamme päivityksistä verkkosivujemme etusivulla.
…vanha sovellusversio.
➡ Jos käytät OmaPirte-sovellusta, voi sovelluksen päivittämisestä uusimpaan versioon olla apua. Päivittäminen onnistuu oman mobiililaitteesi sovelluskaupassa (Google Play -kauppa tai AppStore).