Toimiva työterveyshuollon kumppanuus
Viola-kotiyhdistys ja Pirte: Yhteinen ymmärrys yhteistyön rakentamisesta
Tampereen Tampellan alueella sijaitsee ikäihmisille suunnattu monipuolinen palvelukortteli, joka kätkee sisäänsä arkea rytmittävää päivätoimintaa, yhteisöllistä asumista sekä ympärivuorokautista palveluasumista.
Kyseisen palvelukorttelin toiminnasta vastaa vuonna 1994 perustettu Viola-kotiyhdistys ry.
Viola-kotiyhdistys haluaa olla arvokkaan ikääntymisen mahdollistava ja ikäihmisille luotettavia palveluita tuottava kumppani. Viola-kodeissa asiakkaan hienotunteinen kohtaaminen ja tarpeiden ymmärtäminen ovat yhtä merkityksellisiä arvoja kuin palveluiden korkean laatu. Rehti asiakaskokemus rakentuu jokaisessa kohtaamisessa. Moniammatillisessa työyhteisössä toimiminen rohkaisee ja vahvistaa henkilöstön ammattitaitoa. Onnellinen työntekijä on Viola-kotiyhdistykselle vahvuus, jolla saadaan myös jätettyä asiakkaalle positiivinen tunnejälki.
Kattava työterveyshuolto on valttikortti
Kysyttäessä Viola-kotiyhdistyksen henkilöstöpäällikkö Elina Konsalan näkemystä työterveyshuollon mahdollistamisesta, on vastaus napakka.
– Toimiva työterveyshuolto ja joustavat palvelut ovat vetovoimatekijä. Erityisesti tämä korostuu työvoimapula-aloilla, Konsala vastaa.
Viola-kotiyhdistyksen työterveyshuollon toteuttajan valintaan vaikuttivat tunne toimivasta ja tiiviistä yhteistyöstä. Työterveyshuollon asiantuntijoiden tuntemus asiakasyrityksen työnkuvista, -olosuhteista, -käytännöistä ja toimintamalleista ovat Viola-kotiyhdistykselle tärkeitä edellytyksiä, jotta yhteistyö on toimivaa. Kumppanuudessa roolituksen tulee olla selkeää ja pelisääntöjen kirkkaat.
Yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen Pirten vastuutyöterveystiimin kanssa Viola-kotilaiset kokevat avoimeksi ja luottamukselliseksi. Tiimi on hyvin tavoitettavissa ja tuttua.
– Ymmärrys yhteistyön rakentamisesta on yhteinen, toteaa Konsala.
Viola-kotiyhdistyksen vastuutyöterveyshoitajana vuodesta 2013 toiminut Jaana Rantanen kertoo yhteistyön olevan monipuolista. Useamman vuoden kestänyt tiimityö on tuonut myös kokeneelle työterveyshoitajalle ammatillista kehitystä.
– Yhdistyksen aktiivisuus työterveysyhteistyöhön ilahduttaa. Heiltä löytyy halua kehittää toimintaansa ja osaamistaan monin eri tavoin, toteaa Rantanen.
Tehokas apu työkykyriskien ennaltaehkäisemisessä
Erityisesti työterveyshuollon vastuutiimin toiminta asiakasyrityksen lähiesihenkilöiden yhteydenottoihin koetaan arvokkaaksi. Matalan kynnyksen yhteydenotot voivat liittyä esimerkiksi huoleen työntekijän työkyvystä. Vastuutyöterveystiimin nopean reagoinnin ja yhteistyökeskustelun järjestämisen avulla päästään tehokkaasti vaikuttamaan työkykyriskeihin. Työterveyshuollon käyttämät varhaisen tuen ja korvaavan työn toimintamallit sekä lähiesihenkilöille kohdennetut toimintamallit arjen lähijohtamistyöhön pidetään hyödyllisinä Viola-kotiyhdistyksessä.
Työhöntulotarkastuksia Rantanen pitää erinomaisina näköalapaikkoina henkilöstöön tutustumisen suhteen.
– Vastaanotolla vien tietoa yrityksen tavoitteista liittyen muun muassa muokattuun työhön ja sairauspoissaolokäytöntöihin, Rantanen kertoo.
– Ennakoiva toiminta näkyy parempana työilmapiirinä, vähentyneinä sairauspoissaoloina ja pienempinä kustannuksina, Konsala toteaa.
Monipuoliset työterveyshuollon palvelut
Lakisääteisten työterveyspalveluiden lisäksi Viola-kotiyhdistyksen työterveyssopimukseen sisältyy yleislääkäritasoiset sairaanhoitopalvelut. Tarvittaessa yhdistys on käyttänyt erikoislääkäritasoisia ja muita lisäpalveluita.
– Digitaaliset palvelut, kuten OmaPirten Viola-kotilaiset kokevat helppokäyttöisiksi, asiointia nopeuttaviksi ja sujuvoittaviksi, Konsala tuumaa.
Mahdollisuus sopimuksen räätälöintiin koetaan myös mahdollisuutena työtekijöiden parempaan työkyvyn tukemiseen ja joustavaan sekä tehokkaaseen töihin paluuseen sairauslomalta.
– Viola-kotiyhdistyksen henkilöstön sairauspoissaolomäärät ovat olleet poikkeuksellisen matalat toimialan keskiarvoon verrattuna jo vuosien ajan. Tähän osittain vaikuttavana asiana on ollut ennakoiva ja toimiva työterveyshuoltoyhteistyö, Konsala lisää.
Pirten työterveyshuolto mahdollistaa asiakasyrityksille heidän tarpeisiinsa soveltuvia, henkilöstön työhyvinvointia tukevia erityispalveluita. Palveluihin voi kuulua esimerkiksi eri ammattihenkilöiden kokoamat tietopaketit tai luennot. Työyhteisöstään huolehtiva Viola-kotiyhdistys esitti Pirtelle toiveen toiminnallisesta luennosta. Lopullisen päävastuun toteutuksesta otti Pirten työfysioterapeutti Minna Lahdenkauppi.
Näin syntyi Viola-kotoyhdistykselle kohdennettu ja paljon positiivista palautetta saanut ”Vireyden virtaa – elinvoimainen Minä” -luento. Teoriaa ja harjoitteita sekä rentoa oloa että huumoria herskyvän luennon tarkoituksena oli herätellä ajatusta vapaa-ajan liikunnan tärkeydestä, raskaan fyysisen työn rinnalla. Henkilöstöltä saadun palautteen mukaan luennolla saavutettiin juuri se mitä oli haettu. Aihe oli saanut aikaan pohdintaa omasta hyvinvoinnista.
– Ajatuksena oli, ettei luennolla ole tarkoitus kertoa hokkuspokkus-reseptejä tai keksiä pyörää uudestaan, vaan lempeästi ravistella ajatuksia oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin äärellä, Lahdenkauppi tuumaa hymyillen.
Työfysioterapeutti auttaa työntekijöitä ehkäisemään työperäistä rasitusta
Viola-kotiyhdistys tukee henkilöstön liikuntaharrastamista hyvinvointietuudella, lisäksi työsuhdepyörä on mahdollista saada käyttöön työntekijän niin halutessaan. Vastuutyöfysioterapeutin roolissa Julia Van Camp kannustaa liikuntaharjoitteiden tekoa fyysisen kunnon ylläpitämiseksi ja työhyvinvoinnin parantamiseksi. Ohjaus kuuluu vahvasti fysioterapeutin työhön.
– Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kohdalla tämä voi tarkoittaa nivelystävällisten liikuntamuotojen opastamista ja ergonomisien työasentojen läpikäymistä. Myös apuvälineiden hyödyntämistä työnteossa neuvotaan, summaa Van Camp.
Työfysioterapeutti voi käydä tekemässä työpaikkakartoituksia perusselvityksen yhteydessä tai erillisen tarpeen mukaan. Toive kartoituksesta voi tulla esihenkilöltä, työntekijältä tai työterveyshuollon vastuutiimin toiselta henkilöltä. Kartoituskäynnin lopputulos voi olla esimerkiksi kuormitustekijöiden havaitseminen ja niiden korjaaminen koko työyhteisöä hyödyttävillä ergonomiaa tukevilla hankinnoilla.
– Työfysioterapeutin tehtävänä on auttaa työntekijöitä tunnistamaan kehoa kuormittavat asennot ja liikkeet sekä löytämään keinoja fyysisen rasituksen vähentämiseen työssä, linjaa Van Camp.
Päällimmäisenä tunteena Rantanen mainitsee ilon Viola-kotiyhdistyksen työterveyshoitajana toimimisesta. Tunteeseen on vaikuttanut yhteiset, tärkeät arvot. Rantanen toteaa Viola-kotiyhdistyksen olevan yksi Pirkanmaan parhaimmista ikäihmisten palveluja tuottavista yhdistyksistä.
– Olen jopa ajatellut, että sitten kun jään eläkkeelle niin voisin helposti tehdä jotain vapaaehtoistyötä Viola-kodeissa, Rantanen naurahtaa.
Viola-Koti on mukana Pirten asiakasraadissa kehittämiskumppanin roolissa. Asiakasraati on asiakkaita osallistava toimintamalli asiakaslähtöisten palveluiden kehittämiseen ja asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.
Lisää asiakasraadista voit lukea täältä.
Viola-kotiyhdistys ry
-
Perustettu vuonna 1994
-
Kolme toimipistettä Tampereella
-
Ympärivuorokautisen turvan piirissä noin 150 ikäihmistä
-
90 ammattilaista
-
Arvot kunnioittava kohtaaminen ja oivaltava osaaminen
Pirte työterveys ja lääkärikeskus (Tullinkulman Työterveys Oy ja Ratinan Terveys Oy)
- Omistajat Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan hyvinvointialue
- 9 toimipistettä ympäri Pirkanmaata 1900 yritysasiakasta, 46 000 henkilöasiakasta
- 300 pirteläistä
- Pirten visio on olla vuonna 2025 vaikuttavin ja vastuullisin julkisomisteinen työterveyshuollon asiantuntijaorganisaatio sekä veto- ja pitovoimaisin työnantaja.
- Arvot luottamus, rohkeus, rehtiys ja vahvuus