Laatu näkyy kohtaamisissa
Enemmän kuin todistus seinällä
Pirte Ratinassa vietettiin 1.3.2024 konsernin tytäryhtiö Ratinan Terveys Oy:n 2-vuotisjuhlia, jotka huipentuivat yhtiölle vastikään myönnetyn ISO 9001:2015-laatusertifikaatin luovutukseen. Sertifikaatin myönsi Labquality Oy. Se on voimassa kolme vuotta ja kattaa työterveyshuollon palvelut läpi Pirten toimialueen.
– Laatusertifikaatti tarkoittaa, että Pirte on sitoutunut järjestelmälliseen laatujohtamiseen ja sen vaikuttavuuden arviointiin. Kuten Avedis Donabedian jo 1960-luvulla kiteytti, toiminnan ja johtamisen rakenteiden ja prosessien ollessa kunnossa myös vaikuttavat ja tehokkaat tulokset ovat mahdollisia, hymyilee Pirten toimitusjohtaja Tiina Surakka.
– Auditiointia tehdessämme ihmiset tulivat esittäytymään ja kertoivat lähes poikkeuksetta oman vastuualueensa lisäksi vastaavansa kyseisen kokonaisuuden laadusta. Se on varsin poikkeuksellista ja kertoo siitä, että laatutyö on organisaatiossanne aidosti osa arkea, prosesseja ja tekemistä, ei pelkkä korulause tai todistus seinällä, lausui sertifikaatin Pirtelle tilaisuudessa luovuttanut Labqualityn johtava auditoija Merja Himanto.
Sertifikaatin vastaanottivat viime vuoden loppupuolella eläköitynyt Pirten laatupäällikkö Eeva Mäkelä ja nykyisenä vt. laatutyön päällikkönä toimiva Surakka:

– Olen niin ylpeä meistä kaikista! On mahtavaa, että panostuksemme laatuun ja prosesseihin on nyt sertifioitu ja sitä tullaan jatkossa valvomaan ja tarkastamaan säännöllisesti niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Tilaisuuden avasi Suomen johtava medisiinaripuhallinorkesteri, tamperelainen Medisiinariorkesteri Sivuääni, jonka upeasta musiikista saatiin nauttia myös juhlapuheiden jälkeen. Iltapäivä päättyi yhdessä asiakkaiden kanssa nautittuun kahvitarjoiluun.


Yhdessä eteenpäin
Pirtessä vallitsee vahva tahtotila kehittää palveluita aina vain paremmiksi yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Laatutyö on yhtiölle tärkeä osa niin asiakaslähtöistä kehittämistä kuin veto- ja pitovoimaista johtamistakin.
– Laatu näkyy meillä arkisissa kohtaamisissa, läpinäkyvässä hinnoittelussa ja asiakaslähtöisinä palvelupolkuina. Oma asiakasraatimme on meille tärkeä yhteistyökumppani avaamaan saamiamme asiakaspalautteita niin, että asiakkaan näkemys säilyy keskiössä. Hyvä johtaminen taas näkyy henkilökunnalle niin, että jokaisella on mahdollisuus onnistua omassa työssään. Myös henkilökunnan näkemyksiä tarvitaan vaikuttavan päätöksenteon tueksi, Surakka kertoo.
Noin 5–6 kertaa vuodessa toteutuvat sisäiset auditoinnit ovat säännöllinen työväline Pirtessä. Nyt osaksi jatkuvaa laatutyötä tulee myös ulkoinen auditointi.
– Kiitos hyvin asiakaslähtöisen henkilökunnan sekä laatupäällikkö Eeva Mäkelän ja nimetyn laaturyhmän pitkäjänteisen työn, ei ollut mitään syytä odottaa ensimmäiseltä ulkoiselta auditoinnilta muuta kuin hyviä nostoja siitä, mihin on syytä vielä kiinnittää huomioita. Laatujohtaminen on jatkuvan kehittämisen kehä – joko pienin askelin joka päivä tai tarvittaessa suuremminkin hyppäyksin asiakasta koskaan unohtamatta. Erilaisten asiakaspalautteiden lisäksi myös auditoinneista saamamme mahdolliset poikkeamailmoitukset ja kehittämisehdotukset auttavat meitä suuntaamaan kehittämisen oikeaan suuntaan. Tästä on hyvä jatkaa tuleville vuosille, Surakka kiteyttää.
Seuraa Pirteä somessa!
Pirten somekanavien kautta saat monipuolisia työhyvinvointivinkkejä ja kuulet työterveyden uutiset ensimmäisenä.
Miksi laatusertifikaatti?
Kilpailuilla markkinoilla toimivilta yrityksiltä vaaditaan toimivaa laatujärjestelmää. Näin asiakas voi varmistua, että prosessit toimivat, asiakas on toiminnan keskiössä eikä laaduttomuus tai huolimattomuus aiheuta turhia kustannuksia.
ISO 9000 on kansainvälinen standardisarja määrittämään organisaatioiden toiminnan johtamista laadunhallinnan ja laadunvarmistuksen kannalta. ISO 9001 -sertifioidut organisaatiot osoittavat toimintansa laadukkuuden ja jatkuvan kehittämisen säännöllisen ulkopuolisen ja sisäisen arvioinnin avulla.
Pirte-konsernin emoyhtiö Tullinkulman Työterveydessä ulkopuolisina arvioijina toimivat esimerkiksi omistajien (Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan hyvinvointialue) tarkastuslautakunnat. Tytäryhtiössä ulkoisesti auditoitu laatujärjestelmä on hyvä ja laajasti tunnustettu keino viestiä asiakkaille vakuuttavasti toiminnan laadukkuudesta.