Kuulluksi tuleminen on jokaisen meidän toive
TOIMITUSJOHTAJAN JOULUTERVEHDYS
Arvoisa asiakkaamme,
Kuten me täällä Pirtessä olemme vastaanottaneet, myös te olette saaneet minulta erilaisia hinnastoihin liittyviä saatekirjeitä kuluvana vuonna. Lähtökohtana itselleni on kertoa asiakkaille mahdollisimman läpinäkyvästi ja perustellen korotukset pelkän korotusprosentti-ilmoituksen sijaan. Vaikka inflaatio on laantumassa, meidän kaikkien toimintaympäristö on edelleen huomattavasti epävakaampi kuin viime vuosikymmenellä.
Lieneekö tämä se uusi vakio tälle vuosikymmenelle: muutoksia tulee, mutta perusteluna onkin epävakaa toimintaympäristö? Me kaikki kuitenkin sopeudumme ja selviämme – kiitos kulttuurisen sisun ja laajan ymmärryksen erilaisista rooleistamme muuttuvassa ympäristössä.
Pirtessä tärkeä teema tänä vuonna on ollut hyvinvointialueuudistus ja se näkyy kummassakin yhtiössämme. On tärkeää, että ymmärrämme erilaisia hoitopolkuja ja osaamme työterveyden roolissa ohjata asiakkaitamme sovitusti myös hyvinvointialueen palveluihin ja ottaa esimerkiksi Työote-hankkeen hengessä erikoissairaanhoidosta aikaisempaa nopeammin työntekijät työkyvyn arvioon. Tuomme oman erityisosaamisemme entistä paremmin niin yritys- kuin henkilöasiakkaidemme käyttöön ja se on myös näkynyt eri tavoin.
Yritykset ovat oikeutettuja Kelan korvauksiin ja erityisesti Kela I -korvausluokan osuus meillä on kohonnut selkeästi aikaisempiin vuosiin verrattuna. Korvausluokkaan I kuuluvat ennaltaehkäisevän toiminnan ja työntekijöiden työkykyä ylläpitävän toiminnan kustannukset, joita syntyy esimerkiksi työpaikkaselvityksistä, työpaikkakäynneistä, terveystarkastuksista ja työterveyteen liittyvästä neuvonnasta. Tämän työn osuus palveluistamme on selkeästi yli puolet. Olen ylpeä työyhteisömme roolista olla jokaisen yrityksen ja organisaation työkykyjohtamisen tukena, vahvana kumppanina.
Pirteläisten lisäksi olen erityisen ylpeä uudesta asiakasraadistamme, joka on kokoontunut tänä vuonna jo kolme kertaa. Olen vaikuttunut siitä sitoutumisesta ja osallisuudesta, jolla raatilaiset ovat kanssamme pohtineet, miten saisimme henkilöasiakkaiden ja samalla myös organisaatioasiakkaiden näkökulmasta kehitettyä palvelujamme yhä toimivimmiksi. Aiheina on ollut bottipalvelumme, asiakaskirjeemme ja palautteet ja pulmat toiminnassamme.
Otamme palautekanavien rinnalle ensi vuonna myös sote-kentällä tutun potilasturvallisuuden Haipro-järjestelmän, jonka nimeksi päätimme asiakasraadissa antaa ”Poikkeamailmoitus”. Meille tärkeät palautteet ovat olleet kiitoksia, kehittämisideoita ja joskus toki moitteitakin. Jokaisen kokemus palveluistamme on oikea ja nyt haluamme saada kokemuksista entistä tarkempaa tietoa, jotta toimintamme on myös potilasturvallisuutta edistävää.
Asiakasraadin painoarvo on korkea ja on ollut upea huomata, että oma henkilökuntamme todella paneutuu esitettyihin kysymyksiin ja miettii ratkaisuja. Näitä taas arvioimme edelleen asiakasraadissa. Ensi vuonna asiakasraati saa arvioitavakseen erilaisia koosteita saamistamme palautteista ja yhdessä mietimme, miten niistä viestitään ymmärrettävästi vaikkapa asiakaskirjeessä tai verkkosivuillamme. Kuten asiakasraadille, myös jokaiselle palautteen antajalle on tärkeää, että hänen näkemykseensä suhtaudutaan arvostaen ja kunnioittaen. Kuulluksi tuleminen on meidän jokaisen toive.
Pirte-konsernissa laadukas ja asiakaslähtöinen työ tulee osoitettua laajasti: emoyhtiö Tullinkulman Työterveydessä otamme käyttöön YK:n ja ESRS:n kestävän kehityksen raportoinnin ja tytäryhtiö Ratinan Terveydessä toiminnan ohjaus ja raportointi perustuu vahvasti ISO 9001 standardeihin. Ratinan Terveydessä tehtiin ulkoinen auditointi kuluvana syksynä. Ensi vuoden maaliskuussa juhlistammekin markkinoilla toimivan Ratinan Terveys Oy:n 2-vuotispäivää – toivon mukaan laatusertifikaatilla.
Rauhallista joulua ja vakaata uutta vuotta 2024!
Kuluneesta vuodesta kiittäen,
Tiina Surakka, Pirten toimitusjohtaja