Etävastaanottopalvelumme OmaPirten avulla terveydenhoidon asiantuntijoiden tapaaminen ei ole enää paikasta kiinni, vaan tavoitat meidät kätevästi puhelimellasi, tietokoneellasi tai älylaitteellasi juuri sieltä missä sinä olet. Etäpalveluihimme kuuluvat lääkärichat, hoitajachat, videovastaanotto sekä työterveyshuollon viestipalvelu.

 

Lääkärichatistä ja hoitajachatista nopea apu

Lääkärichattimme avulla saat tunnin kuluessa yhteyden yleislääkäriin. Lääkärichatin välityksellä voidaan hyvin hoitaa akuutteja vaivoja, kuten esimerkiksi flunssaoireita ja kuumetta, kurkkukipua, allergiaoireita, ihottumia, virtsatieinfektioita, silmätulehduksia, kynsivallin tulehduksia, lieviä tapaturmia sekä lähetteitä ja reseptiuusintoja*.

”Lääkärichat soveltuu käytännössä kaikkeen lääkärikonsultaatioon, jossa asiakkaalla on selkeä kysymys, jonka voi esittää lääkärille. Lääkärin harkittavaksi lopulta jää, voiko asian hoitaa chatissä. Palvelun ehdoton etu on sen näppäryys ja nopeus”, kertoo Pirten yleislääkäri Maija Nieminen. ”Kokemuksemme mukaan chat on nykyaikainen väylä ottaa yhteys lääkäriin. Se on hyvä lisä ja vaihtoehto perinteisten lääkärikäyntien ja puhelinaikojen rinnalle”, Maija kiteyttää.

Hoitajachattimme hoidon tarpeen arvion kautta saat hoitajalta kohdennetut kotihoito-ohjeet sekä neuvontaa akuutteihin vaivoihin. Hoitajamme vastaa sinulle puolen tunnin kuluessa. Hoitaja voi myös ohjata sinut oikean asiantuntijan vastaanotolle tai lääkärichattiin, mikäli oireesi edellyttävät lääkärin tai muun terveydenhoidon ammattilaisen arviota. Neuvontaa voit hoitajachatissä saada esimerkiksi flunssa- ja allergiaoireissa, ihottumissa, vatsaoireissa ja rokotusasioissa. Lääkärichat ja hoitajachat palvelevat sekä työterveys- että yksityisasiakkaitamme.

 

Videovastaanotto vastaa pitkälti perinteistä vastaanottokäyntiä

Ajanvarauksella palveleva videovastaanottomme on erinomainen valinta silloin, kun mielessäsi on useampi asia tai sinulla on akuutteja vaivoja vakavampia, ehkä jo pitkään jatkuneita oireita. Videovastaanotolla saat kertoa rauhassa kaikki mielen päällä olevat asiat ja annat ammattilaisellemme aikaa kuunnella, kysyä tarkentavia kysymyksiä ja punnita ratkaisuvaihtoehtoja. Työterveysasiakkaitamme videovastaanotoilla palvelevat niin työterveyshoitajat, -lääkärit, työfysioterapeutit kuin työterveyspsykologitkin. Yksityisasiakkaamme voivat varata videovastaanottoajan lääkärille ja hoitajalle. Ajanvaraus onnistuu verkkoajanvarauksestamme tai asiakaspalvelunumerostamme.

”Asiakas voi tulla videovastaanotolle mistä tahansa – omalta työpisteeltä tai vaikka kesämökin etätyöpisteeltä. Videovastaanoton kautta asiointi vähentää koronatartuntariskiä, kun liikkuminen yleisillä paikoilla vähenee”, kertoo vastaava työterveyshoitajamme Kirsi Raimi. ”Työterveyshoitaja voi hoitaa videon välityksellä monenlaisia asioita, kuten terveystarkastuksia, terveysneuvontaa, terveyden seurantakäyntejä, työkykyyn liittyviä asioita sekä sairaanhoidollisia asioita.”

Videovastaanottoja voi hyödyntää monipuolisesti myös työfysioterapiassa. Työfysioterapeutin videovastaanotolle voi hakeutua tuki- ja liikuntaelinoireissa, mutta etävastaanotolla voi saada ohjausta myös esimerkiksi etäergonomia-asioissa, työn tauotuksessa sekä rentoutus- ja hengitysharjoitteissa osana kokonaisvaltaista työhyvinvointia.

”Työfysioterapeutti ohjaa harjoitteita aivan kuten perinteisellä vastaanotollakin. Videovastaanotolla voi saada neuvontaa kotoa poistumatta myös akuuttien oireiden yllättäessä, jos on esimerkiksi hankala liikkua kivun vuoksi”, kertoo johtava työfysioterapeuttimme Kati Klemola. ”Etävastaanottoa voi hyödyntää myös tilanteissa, joissa asiakas kaipaa ohjeita tai tukea fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseen tai parantamiseen, tai liikunnan aloittamiseen osana hyvinvoinnin edistämistä.” Jos videoyhteys ei ole mahdollinen, voidaan käyttää myös puhelinkontaktia. ”Etävastaanottoja voidaan hyvin hyödyntää osana perinteistä fysioterapiaa. Molempia varten tarvitaan työterveyshoitajan tai työterveyslääkärin suositus”, Kati lisää.

 

Työterveyshuollon viestipalvelu

Työterveysasiakkaidemme käytössä on myös työterveyshuollon viestipalvelu, jonka kautta saat kätevästi oman työterveystiimisi kiinni kiireettömissä asioissa. Oma työterveyshoitajasi vastaa yhteydenottoihin arkisin vuorokauden kuluessa tarvittaessa muita tiimin jäseniä konsultoiden. Kiireettömät viestit voivat koskea esimerkiksi rokotuksia tai työssä jaksamista – siis mitä vain mielessäsi olevaa asiaa, jonka vastaus voi odottaa myös seuraavaan päivään.

 

*Emme uusi tai määrää chatin kautta keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä tai rauhoittavia lääkkeitä (esim. uni-, psyyken- tai vahvat särkylääkkeet). Huomioithan myös, että esimerkiksi korvatulehdukseen tai poskiontelotulehdukseen ei voi määrätä antibiootteja chatin kautta. Kyseisissä asioissa suosittelemme varaamaan vastaanottoajan suoraan hoitavalle lääkärillesi.