Teksti: Pirten työelämäasiantuntija Anne Issakainen

Koronakevään aikana moni asia on jouduttu miettimään uusiksi työpaikoilla. Yhteisen turvallisuuden nimissä olemme opetelleet uusia tapoja tehdä omaa työtä – toiset ovat vaihtaneet työtehtäviä työpaikallaan, toisilla työ on keskeytynyt väliaikaisesti tai loppunut jopa kokonaan. Kulunut kevät ja siihen liittyvät ponnistelumme mahdollistavat meille uudenlaista suhteellisuudentajua, kiitollisuutta ja arvostusta monesti itsestään selvänä pidettyyn terveyteemme ja työhömme.

Panostamme vuorokaudesta kolmanneksen työhön ja tuohon aikaan mahtuu päivittäin monta tunnetta, valintaa ja päätöstä. Huomiomme suuntautuu herkästi työn epäkohtiin – tämä on inhimillistä ja osaltaan tarpeellistakin toimintaa ja havainnointia. Vähintäänkin yhtä tärkeää on noteerata myös työpäivän aikana olevien epäkohtien puuttumista sekä onnistumisen ja ilon hetkiä. Työn rutiinit auttavat meitä ja ovat hyödyllisiä työn sujuvuuden kannalta, mutta voivat ajan mittaan myös estää näkemästä metsän puilta. Jokaisella meistä on vaikutusvaltaa työhömme. Jos konkreettisten muutosten tekeminen on mahdotonta, ainakin voimme vaikuttaa ajatuksiimme ja suhtautumiseemme työhömme liittyen.

Kesälomalta palatessa kevään kiirehuiput työssä ovat jääneet taakse, kesän valohoito on tehnyt tehtävänsä ja akkuja on tullut ladattua loman aikana. Mieli on rennompi ja vastaanottavaisempi alkavalle työrupeamalle ja ajattelulle. Kesäajan hyvinvointiteoksi ehdotan, että kesälomalta palatessasi työhön pysähdy hetkeksi tietoisesti ja ajan kanssa miettimään työhyvinvointiasi. Pohdi millä konkreettisella (pienelläkin) tavalla voisit vaikuttaa omaan työhyvinvointiisi jatkossa, miten sen tekisit ja kenen apua tarvitset sen toteuttamisessa.

Jos kevään aikana havaitsit etätyön hyväksi, ota sen tekeminen esimerkiksi osa-aikaisesti jatkossakin puheeksi esimiehesi kanssa. Pidä tauoista kiinni työpäivän aikana. Toinen kaipaa hiljaisuutta, toinen keskustelua muiden kanssa. Olisiko hyvä venytellä, levätä fyysisesti kuormittavasta työstä, istumisen vastapainoksi kävellä tai seistä? Kiitä itseäsi ja työkaveriasi herkästi, kysy työkaverilta mitä hänelle kuuluu. Mielen ajautuessa negatiiviseen ajatteluun työhön liittyen, muista samaan hengenvetoon asioiden hyviäkin puolia. Jos työ kuormittaa, et palaudu vapaa-ajalla ja työ on yhtä sinnittelyä, pyydä apua ajoissa. Ajoita eniten energiaa vievät työtehtävät siihen kohtaan työpäivää, jolloin oma vireystila on parhaimmillaan. Järjestä ja siivoa työtapojasi: varaa omat ajat esimerkiksi sähköpostin ja puheluiden läpikäymiseksi ja kirjallisten töiden tekemiseksi. Kyseenalaista oma tapasi tehdä työtä: kaipaatko siihen vaihtelua, työnkuvan muokkausta vai onko tilanne hyvä sellaisenaan?

Meille suomalaisille on suotu moneen muuhun maahan verrattuna pitkät loma-ajat. Lomamme olemme ilman muuta ansainneet, mutta vielä parempi olisi, kun satsaisimme lomiemme välissä olevaan arkeen ja työhyvinvointiimme. Työhyvinvointisi kohentamiseen saat tuumausapua työpaikkasi lisäksi Pirten työterveyspalveluista. Toivon kesääsi palautumista, ajan ottamista itsesi ja läheistesi näköiseen tekemiseen tai tekemättömyyteen, suorittamattomuuteen ja rentoutumiseen. Ei sitä voisi Tove Jansson paremmin sanoa:

Voisin tehdä mitä tahansa enkä kumminkaan tee yhtään mitään. Voi miten hauskaa on tehdä ihan mitä haluaa. – Muumipappa