Valitse sivu

Hyvä asiakkaamme!

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi keskitymme tällä hetkellä ensisijaisesti sairaanhoitopalvaluiden tarjoamiseen asiakkaillemme. Kaikki Pirten kurssit, ryhmät ja valmennukset on peruttu vähintään maalis-huhtikuun ajalta.

Noudatamme kaikessa toiminnassamme THL:n antamia ohjeita ja päivitämme käytäntöjämme aina, kun tilanne niin vaatii.

Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020.

Koronavirustartunnan saamisen riski on kohonnut koko Euroopassa ja muualla maailmassa, minkä vuoksi aiemmin käytössä olleista epidemia-alueista on luovuttu.

Suomessa varaudutaan laajempaan epidemiaan ja tällä hetkellä tavoitteena on epidemian liennytys ja hidastaminen sekä riskiryhmien suojaaminen.

• Hallituksen 17.3.2020 tekemät linjaukset lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi
  • Hallituksen linjauksen mukaan ulkomailta Suomeen palaavien matkustajien tulisi pysyä kotona 2 viikkoa matkalta palaamisen jälkeen. Kyseessä ei ole sairausloma eikä työntekijä ole Kelan tartuntatautirahan piirissä. Asiasta on tehtävä yrityksen sisällä ohjeet, miten toimia palkanmaksun kanssa.
  • Etätöitä suositellaan.
  • Lievistä hengitystieinfektio-oireista kärsivien on tärkeätä sairastaa kotona ja välttää sosiaalisia kontakteja. Sosiaalisten kontaktien vähentäminen on tärkeää myös terveille ihmisille. Siten hidastetaan epidemian leviämistä.
    • Ensisijaisesti suositellaan työntekijän jäämistä kotiin omalla ilmoituksella ja esimiehen myöntämään sairauslomaa 1-10 vrk. Esimies myöntää sairausloman, mutta jokainen työntekijä on itse vastuussa terveydestään ja tarvittaessa työntekijä ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon, jos hengitystieoireet jatkuvat tai pahenevat.
    • THL ja PSHP on linjannut, että koronanäytteitä otetaan toistaiseksi sairaalahoitoon joutuvilta ja potilailta, joilla on pitkäaikainen perussairaus sekä sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilökunnalta. Vaikka työntekijä olisi altistunut koronainfektiolle, mutta ei kuulu yllä oleviin ryhmiin, ei näytteitä toistaiseksi oteta. Tärkeää on, että lieväoireiset sairastaisivat kotona eikä ruuhkauttaisi perusterveydenhuollon tai työterveyden puhelinlinjoja tai päivystyspisteitä.
    • Infektio-oireisten suosittelemme olemaan ensisijaisesti OmaPirte-chatin kautta tai puhelimitse (03) 5656 4600 (arkisin klo 7.30-17) yhteydessä meille Pirteen.
  • Tutkimme tällä hetkellä Pirtessä tehtävän koronanäytteenoton laajenemista koskemaan myös muita yritysasiakkaitamme. Tiedotamme asiasta heti kun se on ajankohtaista.
  • Olemme avanneet lisää etävastaanottoaikoja hoitajien ja lääkärien vastaanotoille. Olettehan rohkeasti yhteydessä yrityksenne vastuutyöterveyshoitajaan, mikäli haluatte tutustua tarkemmin Pirten etävastaanottomahdollisuuksiin.

Tilanne muuttuu päivittäin, ja teemme yhteistyötä PSHP:n ja Tampereen kaupungin kanssa aktiivisesti.
Pyrimme tiedottamaan heti, kun käytännöt muuttuvat. Jaamme tietoa myös sosiaalisen median kanavissamme.

Suosittelemme seuraamaan aktiivisesti THL:n sivuja

In English

Dear customer!

Due to the exceptional circumstances caused by the spread of coronavirus, our focus for now is to offer our customers medical treatment. All our group and coaching activities and courses have been cancelled at least until the end of April.

The World Health Organization (WHO) declared the coronavirus outbreak a pandemic on March 11th 2020. The risk of coronavirus infection has increased throughout Europe and around the world. As a result, the classification of countries and territories as epidemic areas has been abandoned. Finland is preparing for a wider epidemic. The focus is now on slowing down the spread of the epidemic and on protecting risk groups, i.e. the elderly and people with underlying conditions.

• Finnish Government’s new instructions: https://valtioneuvosto.fi/en/article/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi
  • Employees returning from abroad make arrangements for returning to work after a period of absence (two weeks) together with their employer. The period of absence is not considered as sick leave and the employee is not qualified to earn sickness allowance on account of an infectious disease by Kela. It is employer responsibility to make out a procedure in order to deal with the payments of salaries.
  • Employees are advised to work remotely if their tasks can be carried out from home. It is also advisable to discontinue non-essential work-related travel and to postpone holiday travel.
  • It is important for people with mild symptoms to see it through at home and to avoid social contact with others. Reducing social contact is also important for healthy people, as this slows down the spread of the epidemic.
    • It is primarily recommended that a sick employee inform their manager and stay at home. The manager should allow them a sick leave of up to 10 days, but every employee is responsible for their own health. If the employee’s respiratory symptoms should continue or get worse, the employee should contact their occupational health care.
    • The Finnish Institute of Health and Welfare as well as the Pirkanmaa Hospital District have decided that for the time being, coronavirus testing will be done for patients in hospital care and persons with chronic illness as well as hospital and health care staff. Even if an employee has been exposed to the virus but doesn’t belong to any of the above mentioned groups, they will not be tested for now. It is very important that those with slight symptoms stay at home and not resort to the services or telephone lines of standard health care or occupational health care.
    • In case of any symptoms of infection, we advise you to contact us primarily via the OmaPirte chat or via telephone (03) 5656 4600 (Mon-Fri 7.30-17).
  • We are currently researching the possibility of making coronavirus testing available for our other occupational health customers as well. We will inform you as soon as it is possible.
  • We have made more remote access appointments available with our nurses and physicians. We encourage you to contact your occupational health nurse in case you would like more information on our remote access appointment services.

The situation is subject to daily changes. We are actively working in collaboration with Pirkanmaa Hospital Distict and the city of Tampere.

We aim to inform you immediately whenever the policies change. We distribute accurate information also via our social media accounts.

We highly recommend you to actively follow the website of the Finnish Institute of Health and Welfare to keep up to date with any recommendations regarding the coronavirus: