Pirten hyvinvointipalvelujen valikoima kasvaa nyt helmikuussa Alexander-tekniikan eli kevyen ja vaivattoman kehonkäytön opetuksella, kun Alexander-tekniikan opettajana vuodesta 2002 toiminut Sirpa Tapaninen alkaa 25.2. alkaen ottaa vastaan yksityisasiakkaita Pirte Ratinassa. Huono ryhti on monelle arkipäivää. Harvalle kuitenkaan tulee mieleen, että tästäkin voi opetella pois ihan asiantuntijan avulla. Älä siis jää yksin – lue lisää Alexander-tekniikasta, sen opettajasta ja varaa aika kevyempään huomiseen!  

 

Mitä hyvä ryhti oikeastaan on?

(Tämä kappale julkaistu alun perin 9.5.2017 osoitteessa http://kevyestitoissa.fi/2017/05/09/mita-hyva-ryhti-oikeastaan-on/, kirjoittajana Sirpa Tapaninen.)

Kukapa ei haluaisi olla ryhdikäs! Moni ihminen valittaa huonosta ryhdistä. Ryhtiin liittyviin ongelmiin haetaan apua erilaisista liikuntamuodoista, kuten joogasta tai pilateksesta. Nämä auttavatkin jossain määrin, onhan riittävä liikunta todella tärkeä asia. Pieni vähemmistö ihmisiä etsiytyy Alexander-tekniikan opettajan juttusille tavoitellessaan hyvää ryhtiä. Se onkin oikea osoite, mutta hyvin yllättävistä syistä.

Ihmiskeho on fysiologisesti tarkoitettu olemaan aika ”ryhdikäs”. Pienet, taaperoikäiset lapset ovat suoraselkäisiä ja pehmeitä huolimatta siitä, että selän huipulla keikkuu valtava, painava pää. Kouluikään mennessä selkä on monessa tapauksessa painunut kasaan. Teinit ovat jo aika rutussa ja aikuiset jähmettyneet joko kumaraan tai yliojennukseen. Mihin pienet pehmeät ryhdikkäät ihmiset oikein menevät ja mistä kiemuraiset, jumittuneet aikuiset oikein tulevat?

Ihmisillä on luonnostaan automaattisena refleksinä toimiva tasapainojärjestelmä. Lapset käyttävät itseään tiedostamattaan taloudellisesti ja tehokkaasti tavalla, joka ei häiritse heidän tasapainojärjestelmäänsä. Tällöin hyvä ryhti tapahtuu automaattisesti ikään kuin tarkoituksenmukaisen kehonkäytön sivutuotteena. Automaattisena toimiva tasapainojärjestelmä pitää huolen siitä, että koko keho mukautuu aina saumattomasti ja huomaamattomasti kaikkeen, mitä lapsi tekee. Tämän vuoksi ihmiset pystyvät toimimaan arjessa heilumatta ja kaatuilematta holtittomasti liikkuessaan.

Kasvaessaan lapsi oppii puuttumaan tasapainojärjestelmänsä toimintaan tahdonalaisesti, kuten on tarkoituskin. Muutoinhan elämä sellaisena kuin sen tunnemme olisi mahdotonta. Valitettavasti mallioppiminen tuottaa myös rasittavia toimintamalleja, joilla tasapainojärjestelmän toimintaan puututaan myös väärin. Tahdonalainen puuttuminen myös jää vähitellen päälle. Tasapainojärjestelmä ei enää pystykään hoitamaan sille kuuluvaa tehtävää automaattisesti ja rauhassa. Kehon luontainen tasapaino järkkyy ja sitä joudutaan kompensoimaan erilaisilla jännityksillä. Jännittäminen lisää epätasapainoa ja vähentää tasapainojärjestelmän toimintaedellytyksiä. Tästä seuraa lisääntyvää epätasapainoa, jota taas joudutaan kompensoimaan lisää erilaisilla jännityksillä. Keho alkaa painua enemmän ja enemmän kumaraan, kierteelle tai yliojennukseen, jonka purkaminen perinteisillä hyvinvoinnin keinoilla on mahdotonta.

Alexander-tekniikan opettajan ohjauksessa ihmiset oppivat havaitsemaan itse, millä tavalla he tiedostamattaan puuttuvat tasapainojärjestelmänsä toimintaan. Opettaja ohjaa oppilaan lopettamaan turhan puuttumisen ja kompensoimisen asteittain, jolloin tasapainojärjestelmän toiminta alkaa palautua. Tästä seuraa myös ryhdin koheneminen kehon lihasten tasapainottuessa.

 

Alexander-tekniikan opetus tapahtuu vaihe vaiheelta

Kevyttä ja vaivatonta kehonkäyttöä on opetettu jo yli sata vuotta Alexander-tekniikalla. Opetus tapahtuu perinteisesti siten, että opettaja ohjaa asiakkaan olemista ja liikkumista käsillään. Tyypillisin opetusmuoto on henkilökohtainen ohjaus yksityistunneilla, mutta varsinkin Suomessa erilaiset ryhmissä tapahtuvat opetustilanteet ovat olleet suosittuja.

Yksityistunneilla ja kursseilla opetellaan ensin yksinkertaisia asioita: kuinka pysäyttää kehnot tottumukset seistessä, istuutuessa, istuessa, seisomaan noustessa. Vähitellen kokeillaan kaikkia normaaliin arkeen liittyviä liikkeitä, esimerkiksi työtilanteita tai vaikkapa kengännauhojen solmimista. Lopulta menetelmää opetellaan soveltamaan vaikeisiinkin asioihin, kuten instrumentin soittamiseen tai urheiluun. Tunneille tullaan normaaleissa arkivaatteissa.

 

Tutkimukset tekniikan taustalla

Alexander-tekniikka on näyttöön perustuva menetelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että sen tuloksia ja vaikuttavuutta on tutkittu useissa luotettavissa tutkimuksissa, jotka ovat osoittaneet sen tehon. Tekniikalla on saavutettu erittäin hyviä tuloksia tuki- ja liikuntaelinvaivoista johtuvissa kivuissa ja alentuneen toimintakyvyn hoidossa. Sillä on osoitettu 70% lisäys päivittäiseen työtehoon. Lisäksi se on osoittautunut erittäin tehokkaaksi Parkinsonin taudin oireiden lievittämisessä ja Parkison-potilaiden toimintakyvyn parantamisessa. Tutkimuksia on myös muista aiheista ja niitä voi selailla lisää täältä: https://www.alexandertekniikka.eu/tutkimusnayttoa.

 

Kuka Sirpa on?

”Päädyin kouluttautumaan tähän toiseen ammattiini sen vuoksi, että ihastuin vuonna 1995 välittömästi Alexander-tekniikkaan ensimmäisellä yksityistunnillani: kukaan ei ollut koskaan ehdottanut minulle mitään näin järkeenkäypää ja johdonmukaista oman hyvinvointini parantamiseksi ja ylläpitämiseksi.

Olen toiselta ammatiltani tutkija ja organisaatiokonsultti. Arvioin Suomen ja Euroopan Unionin kehitysyhteistyövaroilla toteutettuja hankkeita sekä kotimaisia sote-alan hankkeita. Olen erikoistunut laadullisiin arviointimenetelmiin ja organisaatiodynamiikkaan.

Olen myös juuri aikuistuneen tyttären äiti ja aamujoogi: käyn lähes joka aamu salilla tekemässä astangajoogaharjoituksen työpäivän alle. Työpäivän päälle juoksen metsässä shetlanninlammaskoiran kanssa. Lisäksi harrastan pianonsoittoa ja kielten opiskelua. Kirjoja luen aina, kun saan tilaisuuden heittäytyä sohvalle.

Ammattitaitoani kehitän ja pidän yllä osallistumalla useita kertoja vuodessa jatko- ja täydennyskoulutuskursseille sekä Suomessa että ulkomailla. Ammattitaitoani haastaa ja kehittää myös työni Alexander-tekniikan opettajakoulujen assistenttina (Kuopio) ja säännöllisesti vierailevana opettajana (Tallinna). Lisäksi kouluttaudun lähes viikottain tekemällä ”vaihtareita” kollegojen kanssa.”

Sirpan pakeille pääset kätevästi ajanvarauksen kautta (avataan pian)!

Heräsikö mielenkiinto ja kysymyksiä?
sirpa.tapaninen@icloud.com
040 0983 951
www.alexandertekniikka.eu